واقعه ی کوبانی تصویر دیگر از زن خاورمیانه به جهانیان معرفی کرد تصویری که در توسعه یافته ترین مدل های اجتماعی غرب نیز نمونه ی آن دیده نشده است . تمامی رسانه های دنیا با بهت و حیرت به نظاره ی کوبانی نشسته بودند اما براستی چه شد در کشور هایی که غم نان و هویت زخم های عمیقی بر پیکرشان به یادگار گذاشته است اینچنین زن به عنوان نمادی از توانمندی به یکباره به جهانیان معرفی شد ؟
پیش از اینکه به این موضوع بپردازم باید اشاره کنم سرنوشت و منش کردها در کردستان سوریه تحت تاثیر مستقیم کردستان ترکیه است به شیوه ای که اندیشه های رهبر معنوی کردها ( عبدالله اوجالان ) نقشی خیره کننده در این جسارت و بزرگی زنان دارد .
زنان در کردستان در حدود 40 سال پیش و در وقایع انقلاب 57 با مبارزه علیه حکومت شاهنشاهی توسط سازمان کمونیستی کومله وارد عرصه ی مبارزاتی شدند در آن زمان دو فاکتور اصلی یکی مبارزه با فئودالیسم سنتی و دوم بستر سازی برای حضور قدرتمند زنان در همه ی عرصه ها فراهم شد پس از آن در در ترکیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک ) اعلام موجودیت کرد سازمانی چپ و با همان اندیشه ی برابری طلبانه . زنان کرد وارد عرصه ی سیاست و مبارزه ی مدنی و مسلحانه شدند .
بی شک نمی توان نقش سازمان های چپ را در شکل دهی خودباوری زنان نادیده گرفت اما مدل پ ک ک به مراتب پیشرفته تر و مترقی تر بود . غالبا با دنبال کردن وقایع کردستان سوریه و شهر کوبانی این تصور به وجود می آید که زنان به یک باره خود را نشان داده اند در صورتی که کاملا داستان متفاوت است .
زنان در کردستان بیش از سه دهه است با مبانی فکر برابری طلبانه زندگی کرده اند و این اندیشه و باور چند دهه در میان آنان ریشه دوانیده است . پس از عقب نشینی رژیم اسد از کردستان سوریه مدل سیاسی و حکومتی اوجالان برای نخستین بار اجرا شد زنان بانیان قوانین اجتماعی بودند و ریاست شورا های سیاسی به عهده ی یک زن و یک مرد بود . مبانی مذهبی و پوسیده کنار گذاشته شد و از دریچه ای برابری طلبانه قوانین نوشته و اجرا شد .
زنان خود به همراه مردان همترازشان قوانین را نوشتند و خود بانی اجرای ان شدند . زنان کوبانی آن زنان خاورمیانه نبودند بلکه زنانی مترقی بودند که بیش از چند دهه است قوانین اجتماعی خاورمیانه را به چالش کشیده اند این زنان با مفاهیم برابری طلبانه و آزاد بزرگ شده اند و خود را پرورش داده اند . کوبانی حاصل مدل مترقی پروژه ی زنان آزاد اوجالان بود .
چندی پیش یکی از اندیشمندان غرب عنوان کرد زنان کرد شهر ها را ترک کردند و به کوه ها رفته بودند اما با خود تمدن را به شهرها برگردانده اند .
تمدنی که در توسعه یافته ترین مدل های غرب هم دیده نمی شود . اما قیاس این زنان به زنان شنگال می تواند تصوری روشن از وضعیت زنان خاورمیانه به ما نشان بدهد .
زنان شنگال در جامعه ای بسته و محدود و تحت تاثیر شدید فضای مذهبی زندگی میکردند پس از حمله ی داعش به بردگی گرفته شدند و به آنان تجاوز شد . انها نیز کرد بودند و هیچ تفاوت نژادی با زنان کوبانی نداشته اند اما در شنگال جامعه ای مردسالار و مذهبی بنیان فکری زنان را شکل داده بود .
شاید بازگو کردن داستان آن بچه فیلی که در کودکی از عهده ی طناب نازکش بر نیامد و نتوانست آن را پاره کند بی ارتباط نباشد . فیلی که در بزرگ سالی با همان تصور قدیمی هیچ تلاشی برای پاره کردن بند نازک گردنش نمی کرد چراکه در کودکی هرچه تقلا کرده بود ثمری برایش نداشت . زنان شنگال همان فیل های در بند یک طناب نازک بودند که نمی دانستند می توانند به راحتی خود را رها کنند .
اگر بخواهم مختصر سخنانم را جمع بندی کنم می بایست برگردیم به سخنان دو سال پیش عبدالله اوجالان در 8 مارس که از زندان امرالی منتشر شد :
«هیچ داستانی به مانند داستان بردگی- آزادی زنان، با بهتزدگی، با خشم، با کرامت و با شوق مرا تحت تأثیر قرار نمیدهد. برای من آزادی زن از آزادی خاک و فرهنگ ضروریتر است. هیچ ملتی که زناناش آزاد نباشند نخواهد توانست ملتی آزاد باشد. انقلابی که منجر به آزادی زنان نشود انقلاب نیست و سازمانی که قادر به سازماندهی زنان نباشد سازمان نیست. برای همین باید انقلاب خاورمیانه انقلاب زن باشد. برابری و آزادی با نیروی زنان میتواند تضمین شوند.»

زنان کردستان راه درس انقلاب بزرگ را در کوه ها ، کوچه ها و شهر های خود فرا میگیرند و تمدن را این بار زنان با قدرتی خیره کننده همانند کوبانی به شهرها می آورند . انقلاب تنها و تنها انقلاب زنان آزاد است .
پی نوشت : نگاه مذاهب به زنان به اعتقاد من توهین آمیز ترین نوع نگاه به انسان است .